„Цветът е мощна, физическа, биологична и психологическа сила.“
-Джон Пол Капонигро
Кой е любимият ти цвят? Въпрос, който ни задават независимо от възрастта ни. Привличат ни цветовете и искаме да знаем кои цветове предпочитат другите и защо.
Любимите ни цветове ни карат да се чувстваме приятно и обикновено използваме цветовете, които предпочитаме най-много. И макар че цветовете са съществен аспект от ежедневието, знаете ли, че има проучване, насочено към това как хората възприемат цветовете?
Без повече приказки, в днешната статия ще дефинираме психологията на цветовете, какво означават различните цветове в психологията и защо психологията на цветовете се използва в маркетинга и брандирането. Нека станем цветни!
Какво е психология на цветовете?

Знаете ли, че любимият ви цвят разкрива много за вас? Както и да е, това твърдят теориите за цветовата психология. Цветовете ни вълнуват, натъжават или ни ядосват. Изпитваме широк спектър от емоции, когато цветовете се смесват.
Но какво е психология на цветовете? Най-просто казано, психологията на цветовете може да се опише като наука, която определя как различните цветове ни карат да се чувстваме и какви емоции те имат склонност да предизвикват в нас.
Карл Юнг е известен като един от първите пионери на психология на цветовете.
Цветовата психология обхваща различни сектори и служи за анализ на това как цветовете влияят на ежедневните ни решения.
Важно е да се отбележи, че цветната психология е една от основните дисциплини в психологията и се разглежда в много бакалавърски и магистърски програми, занимаващи се с психология.
Какво означават различните цветове в психологията?
Дори и да нямате скъпа университетска степен по психология, все пак е възможно да научите за психологията на цветовете и как тя ни влияе. Но какво означават различните цветове според наблюденията на теорията на цветовете? Важно е да се отбележи, че що се отнася до психологическите ефекти на цветовете, има две основни категории: топли и студени. Нека разгледаме следния списък, за да видим какви чувства би трябвало да ни карат да се чувстваме в топлите и студените цветове:
- Студени: цветове като нюанси на синьо, зелено и лилаво са отговорни за предизвикването на чувство на спокойствие, тишина и тъга. Те са мирни и не са свързани с чувства на интензивни емоции.
- Топли: различните видове червено, оранжево и жълто са от другата страна на емоционалния спектър и са склонни да предизвикват чувства като гняв, вълнение и враждебност. Установено е обаче, че червеното и жълтото могат да донесат топлина на определени хора, тъй като те свързват тези цветове с спокойни сцени като изгреви и залези.
Също така, някои психолози са открили, че всеки от цветовете в списъка по-долу има уникални значения:
- Зелено: ново начало, природа и изобилие от неща.
- Лилаво: креативност, кралска власт и богатство.
- Жълто: щастие, надежда и измама.
- Червено: любов, страст и война.
- Синьо: спокойствие, хлад и тъга.
- Черно: сила и елегантност.
Маркетинговите експерти и създателите на социални медии разбират как гореспоменатото ни кара да се чувстваме и го използват съответно. На тази тема може да прочетете и нашата статия за социалната психология.
Кои са най-добрите книги за изучаване на психология на цветовете?
За да разберете напълно идеите, залегнали в теориите на цветовата психология, е важно да обмислите използването на полезни учебни ресурси, като например видеоклипове в YouTube, статии в уебсайтове и книги, написани от доверени психолози. Въпреки това, тъй като има толкова много ресурси за цветовата психология, за учащите може да е трудно да изберат най-добрите варианти.
Без повече приказки, следният списък обхваща най-добрите налични книги, които разглеждат по-подробно психологията на цветовете:
- Взаимодействие на цветовете: написана от Йозеф Алберс, „Взаимодействие на цветовете“ е шедьовър в областта на художественото образование и психологията на цветовете. Алберс анализира теорията на цветовете и как различните цветове могат да ни накарат да изпитваме емоции и да се смесваме. Задължително четиво за студенти, които искат задълбочено разбиране и разбиране на цветовете.
- Тайният живот на цвета: британски нехудожествен роман, написан от брилянтната Касия Сейнт Клер. „ Тайният живот на цвета“ е публикуван първоначално през 2016 г. като ръководство, което помага на читателите да разберат по-добре нюансите на културното и историческо значение на специфичните цветове. Сейнт Клер обяснява отделните цветове в книгата си от черно до бяло. Перфектно въведение в психологията на цветовете.
- Цветова психология и цветотерапия: фантастична книга, написана от Фабер Бирен, „ Цветова психология и цветотерапия“ предоставя на читателите задълбочено разбиране за това как цветовете са съществена част от психологията и как могат да се използват като терапевтични техники. Бирен е публикувал повече от 25 труда за теорията на цветовете; следователно той е доверен експерт по цветотерапия.
Въпреки че споменатите по-горе книги са само три по темата за цветовата психология, има още много, които си струва да се имат предвид. Сигурни сме обаче, че тези интригуващи четива ще ви насочат по правилния път на обучение.
Въпреки че не е същото като четенето на информативно ръководство, много интригуващи видеоклипове в YouTube обсъждат основите на цветовата психология. Разгледайте YouTube каналите на Braincraft и The Online Learning Space, за да научите важни подробности за цветотерапията и как тя влияе върху пазарните стратегии и маркетинга.
Защо се използва цветовата психология в маркетинга и брандирането?

Както обсъдихме накратко в предишните подраздели, цветовете имат свой собствен начин да ни накарат да изпитваме специфични емоции. Може да се каже, че цветовете имат свой собствен език. Цветовете ни убеждават да действаме импулсивно и да чувстваме нещата. Маркетинговите експерти осъзнават този факт и използват цветовете, за да ни убедят да купуваме неща и да харчим повече пари.
Въпреки че може да чувстваме, че сме по-силни от техниките, които маркетинговите експерти използват, за да ни примамят, има много данни, които твърдят, че по-голямата част от хората , които купуват продукти, твърдят, че това е така, защото са били привлечени от използваните цветове. Следователно, не може да се опровергае, психологията на цвета се използва постоянно в сектора на рекламата, тъй като има мощно въздействие върху хората и ни кара да изпразваме портфейлите си и да харчим пари за неща, от които може да се нуждаем или да не се нуждаем.
Търговците на дребно комбинират цветове, за да предизвикат емоции, които ни карат да мислим за жизненост, растеж, изобилие, щастие, свежест, прохлада, спокойствие и топлина. Собствениците на марки, които се придържат към стандартните принципи на теорията на цветовете, са по-успешни, тъй като намират клиенти, като използват правилните цветове, за да ги привлекат.
Интересна дисциплина набираща сила е и криминалната психология.
Можете ли да научите цветова психология с преподавател?

Уроците със самостоятелно темпо са чудесен вариант за учащи с много ограничен бюджет. Те обаче никога не получават опита да учат от обучен човек с дългогодишен опит в своята област, тъй като учебният материал е предварително записан.
Ето защо, ако обстоятелствата ви позволяват, силно препоръчваме да получите допълнителна информация за цветовата психология с професионален преподавател. Но къде и как? Въпреки че различни онлайн общности за уроци се гордеят с реномирани преподаватели, само една си заслужава времето и това е Superprof.
С над 19 милиона експертни преподаватели, преподаващи над 1000 академични дисциплини, Superprof е лидер в секторите за електронно обучение и уроци. Що се отнася до цветната психология, според нашия сайт, в момента има 60 преподаватели, които са посочили „цветна психология“ в темите, които преподават в своите профили. Силно препоръчваме да прегледате профила на всеки преподавател и да видите дали стилът му на преподаване съответства на вашите учебни цели.
Но как се провеждат занятията? В по-голямата си част уроците по психология в Superprof се провеждат онлайн чрез платформи за обучение като Zoom или Google Hangouts. Ако обаче преподавателят живее наблизо, са възможни и присъствени уроци.
Ако все още се колебаете дали Superprof е правилният вариант за вас, когато изучавате психология на цветовете, следните причини може да ви насочат в правилната посока:
- Разнообразие от професионални преподаватели, от които да избирате,
- Възможност за обучение присъствено или виртуално,
- Фантастичен екип за подкрепа на преподаватели/студенти,
- Лесен за използване софтуер за резервиране на уроци.
Също така преподавателите говорят за психология на цветовете и въздействието им върху човешкото възприятиепо психология. Те чество провеждат първия урок с новите ученици безплатно; това е бонус!
В заключение, толкова важна, колкото и други видове психология като когнитивната, цветната психология изследва човешкото поведение и диктува как хората са повлияни от цветовете ежедневно.