Както при всеки предмет, който изучавате в училище или университет, винаги ще има определени ключови думи или фрази, специфични за този предмет. Точно както студентите по езици трябва да се справят със спрежението, минало причастие и различни падежи и времена, така и студентите по икономика имат своя собствена терминология, в която да се ориентират .

Има някои очевидни икономически термини и теми , с които студентите вероятно вече са запознати, като например:

  • Финансови пазари ;
  • Спестяване в сравнение с инвестиране ; или
  • Данни и тенденции за безработицата.

Има обаче и други думи, които са в основните дялове от икономиката и може да не ви дойдат веднага на ум, независимо дали става въпрос за растеж на БВП или хиперинфлация.

Основни икономически понятия
Стимули и субсидии
Търсене и предлагане
Разходи и ползи
Оскъдност
Макро- и микроикономика
Пари
Производителност

По-долу е даден общ преглед на тези важни икономически понятия, включително фундаментални понятия , които може да не са особено очевидни за студентите.

Най-добрите преподаватели по Икономика
Анета
Анета
30 лв
Gift icon
1-ви урок безплатен!
Ивана
Ивана
40 лв
Gift icon
1-ви урок безплатен!
Dima
Dima
30 лв
Gift icon
1-ви урок безплатен!
Добромира
5
5 (2 отзиви)
Добромира
25 лв
Gift icon
1-ви урок безплатен!
Светослав
Светослав
60 лв
Gift icon
1-ви урок безплатен!
Milena
Milena
30 лв
Gift icon
1-ви урок безплатен!
Petiya
Petiya
25 лв
Gift icon
1-ви урок безплатен!
Galina
Galina
50 лв
Gift icon
1-ви урок безплатен!
Анета
Анета
30 лв
Gift icon
1-ви урок безплатен!
Ивана
Ивана
40 лв
Gift icon
1-ви урок безплатен!
Dima
Dima
30 лв
Gift icon
1-ви урок безплатен!
Добромира
5
5 (2 отзиви)
Добромира
25 лв
Gift icon
1-ви урок безплатен!
Светослав
Светослав
60 лв
Gift icon
1-ви урок безплатен!
Milena
Milena
30 лв
Gift icon
1-ви урок безплатен!
Petiya
Petiya
25 лв
Gift icon
1-ви урок безплатен!
Galina
Galina
50 лв
Gift icon
1-ви урок безплатен!
Хайде

Икономически понятия, с които трябва да сте запознати

Ако искате да напреднете в обучението си по икономика, тогава си струва да сте с една крачка напред, когато става въпрос за важни концепции, които могат да бъдат обсъждани по време на уроците или които са споменати в учебниците ви.

По-долу е даден само подборка от термини, с които трябва да сте запознати, за да извлечете максимума от обучението си. Разбира се, някои от думите може да не изглеждат непосредствено свързани с часовете по икономика, като например концепцията за стимули, но както ще видите, има ключова причина, поради която тези идеи са толкова важни за областта.

Стимули

Стимулите са важни както в икономиката, така и в икономическата политика. Това е така, защото стимулите често влияят върху търсенето на дадена стока или услуга , тъй като колкото по-висок е стимулът, толкова по-голямо е прогнозираното търсене на този продукт.

Например, ако намалите цената на шоколадов блокче, потребителите са стимулирани да купуват повече от него и в резултат на това търсенето на този продукт ще бъде по-високо, както и продажбите му.

Субсидии

За да поддържат равновесие на пазарите, правителствата ще субсидират широк спектър от предприятия, както публични, така и частни. Тези субсидии могат да бъдат под формата на данъчни облекчения за корпорации, кредити за улавяне на въглерод за производители, които правят допълнителни разходи за компенсиране на замърсяването, или за земеделски производители, за да рекултивират почвата и да произвеждат определени култури или да отглеждат специфична порода хранителни животни.

Субсидиите често създават същия ефект като стимулите, а именно, че изкривяват икономиката . Докато държавните пари - тоест парите на данъкоплатците - поддържат неефективно управлявани предприятия, икономистите не могат да получат истинска картина за това колко здрава е икономиката.

Жилищните субсидии са чудесен пример за това.

Тъй като правителството субсидира жилищното строителство - по този начин осигурява жилища на повече хора, които иначе биха били изместени от пазара на жилища, става по-трудно да се прогнозира истинската цена на покачващите се цени на жилищата и да се определят причините, поради които тези цени се покачват толкова драстично.

По същество субсидията е по-скоро лепенка върху икономически рани, докато стимулите са насърчение да се пренебрегват тези опасности. И двете практики водят до изкривен икономически профил .

Успяваме ли вече да отговорим на въпроса от по - рано, а именно какво е икономика?

Мъж, който се опитва да достигне до морков - фигуративен образ на силата на стимулите.
Стимулите са друг основен компонент на икономическото обучение. (Източник: CC BY 3.0 US, Luis Prado, Wikimedia Commons)

Пари

Парите са основен аспект на икономиката, но често не се разглеждат твърде често като концепция или икономическа теория.

Парите са важни, защото са навсякъде. В най-основния си смисъл парите са средство, чрез което един човек се съгласява да обменя стоки или услуги с друг. Приложението им в икономиката обаче е много по-широко . От фондовите пазари до паричната политика и инфлацията, парите са в основата на много икономически концепции и теории.

Нещо повече, популяризирането на нови валути, като например биткойн, продължава да е предизвикателство за икономистите по отношение на това какво означават парите и как тяхната стойност влияе върху международните икономически отношения.

Производителност

Производителността може да се използва за измерване на това колко добре или зле се представя една икономика, тъй като обикновено по-високите нива на производителност показват растяща икономика.

По дефиниция производителността се измерва с това колко продукция се създава от всяка единица вложен ресурс. Икономистите обикновено разглеждат труда като показател за вложените ресурси, въпреки че има и други вложени ресурси, като например капитал, които могат да бъдат взети предвид. Изходящите продукти могат да бъдат измерени чрез елементи като брутния вътрешен продукт.

Въпреки това, можете да измерите производителността на почти всичко, което го прави незаменим аналитичен инструмент  и перспектива за икономистите по целия свят.

Търсене и предлагане

Всеки пазар се движи от тези две концепции: потребителите искат стока, производителите я имат и по този начин се наблюдава икономическа активност . Това по същество описва закона за търсенето и предлагането, но не става въпрос само за това потребителите да дават пари за продукти.

Теорията изследва цената, която потребителите са готови да платят за дадена стока или услуга, спрямо сумата, която производителят е готов да приеме за нея.

Законът за търсенето и предлагането произлиза от два, по-фундаментални закона: закона за предлагането и закона за търсенето (съвсем логично).

От страна на предлагането, връзката между цената и наличността показва възходяща дъга. А именно, колкото по-висока е цената на дадена стока, толкова по-голямо е предлагането на стоката. За разлика от това, от страната на търсенето е обратна пропорционалност: колкото по-висока е цената, толкова по-ниско е търсенето.

Представете си, че новооткрита пекарна предлага занаятчийски хляб на около половината от цената, която всяка друга пекарна начислява за хляба си. Естествено, хората ще се стичат към този магазин и скоро запасите им от хляб ще се изчерпят. Този хляб на половин цена беше просто стимул за привличане на клиенти към новия бизнес. Сега, когато потребителите вероятно ще се върнат, защото знаят, че тази нова пекарна прави добър хляб, пекарите могат да искат повече за своите стоки.

Тези занаятчийски хлебари обаче трябва да определят цените си разумно. Ако начислят твърде много, клиентите им ще се върнат в познатите си заведения, но ако начислят твърде малко, начинанието им ще загуби пари. Пекарите трябва да намерят перфектния ценови баланс, за да успее начинанието им.

Равновесие е когато цената на стока или услуга, която производителят продава, е в баланс с сумата, която потребителите са готови да платят за нея.

Пазарите се стремят към равновесие. Това прави търсенето и предлагането фундаментални понятия, които всеки студент по икономика трябва да разбира. Тук се крие и един от основните отговори на това какво е икономика.

Табела с надпис „продуктивност“, с калкулатор, очила и финансови документи до нея.
Производителността е ключова мярка в икономиката. (Източник: CC BY-SA 3.0, Ник Йънгсън, Alpha Stock Images)

Други основни клонове на икономиката, които трябва да знаете

Освен няколко икономически термина, за които трябва да сте наясно , икономиката е разделена и на различни области на изследване. Познаването на тези основни понятия в рамките на ключови области на икономиката ще ви улесни да разберете какво точно се стремят да изследват тези области на икономиката.

Макроикономика

Макроикономиката е наука за икономиката като цяло и се стреми да разгледа „голямата картина“ на това как функционират глобалните финансови пазари и местните икономики. Някои от основните макроикономически термини, с които може да се сблъскате по време на обучението си, включват:

  • Бизнес цикълът ;
  • Брутен вътрешен продукт ( БВП );
  • Инфлация и дефлация ; и
  • Парична или фискална политика

В тази област има и други важни икономически термини, като например съвкупно търсене и предлагане , така че горният списък не е изчерпателен.

Ако изпитвате затруднения с някоя от ключовите думи, свързани с макроикономиката, или бихте искали да научите повече за тази област на икономическото изследване, може би е добра идея да потърсите помощ от преподавател, който да ви запознае с най-новите макроикономически концепции и проблеми.

Сайтове като Superprof могат да ви свържат с преподаватели, които с удоволствие ще работят с вас, онлайн или лично, за да ви помогнат да съсредоточите усилията си за обучение върху онези области на икономиката, в които наистина се нуждаете от помощ.

Микроикономика

Микроикономиката е ин към ян, т.е. макроикономиката. Казано по-просто, тя е противоположността на макроикономиката , тъй като микроикономиката се стреми да разбере как отделните хора и отделните компании могат да повлияят на икономиката и какво тласка тези икономически участници да вземат решенията, които вземат.

Фрази, свързани с микроикономиката, които може да срещнете, включват:

  • Ценова еластичност на търсенето ;
  • Асиметрична информация ; и
  • Разпределение на доходите.

Ако се интересувате от изучаването на индивидите и тяхното поведение, може да ви се стори интересна и сравнително новата област на поведенческата икономика . Фигури като Даниел Канеман и Амос Тверски са тласнали напред в тази област и по същество твърдят, че индивидите не действат по особено рационален начин.

По същество, тази смесица от психология и икономика показва колко широкообхватно може да бъде изучаването на икономиката. Ако се интересувате да научите повече за тази област, може би ще искате да прочетете „ Мислене, бързо и бавно “ от Канеман.

Хареса ли Ви тази статия? Оставете отзив!

5,00 (1 rating(s))
Loading...
Maksim Dimov

Maksim Dimov

Обичам да разказвам истории, да слушам другите и да гледам залези. Обичам да се губя в планината. Любимото ми място е морето, което лекува всичко.